Fråga om legal arvsordning och testamente

Hej !

Vi har testamente. Det står att om vi båda avlider, då våran kvarlåtenskap delas mellan min dotter och makes syskon som lever, men inte syskons barn. Varför testamente måste godkännas avlidnes syskon barn? (Detta sa advokat). Även dom (syskon barn)står inte i testamente. Och vad kan vara om en av avlidnes syskon barn ska inte godkänna testamente? Det känns att våran vilja genom att skriva testamente fungerar inte....

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Jag förstår det som att ni är ett gift par och har en dotter. Er önskan är att er dotter och din makes syskon som är vid liv ska ärva er, men inte din makes avlidne syskons barn. Enligt 7 kap. 1 § ärvdabalken (1958:637) har er dotter rätt till sin laglott, d.v.s. halva kvarlåtenskapen från sina föräldrar. Det bör i er testamente vara förordnad att er dotter har rätt till (minst) halva er kvarlåtenskap, därutöver är ni fria och kan förordna om er kvarlåtenskap såsom ni vill. T.ex. kan ni som du nämner i frågan förordna att din makes syskon vid liv ska ärva er. Syskonbarn till avlidet syskon har inte rätt att ärva er om ni i testamente förordnar om annat, d.v.s. de kan inte kräva att få ärva er. Eftersom syskonbarn ingår i den legala arvsordningen (d.v.s. då kvarlåtenskap fördelas efter en person som inte har testamente), i den andra arvsklassen, och ni sätter denna ur spel genom att upprätta ett testamente kan syskonbarnen till den avlidne syskonet behöva godkänna testamentet om att de inte ska ärva er, för att visa att de har fått reda på saken och inte ska klandra testamentet. Vad som händer om de vägrar godkänna testamentet är att de då får tar saken till domstol och yrka att testamentet är ogiltigt (t.ex. att de är förfalskat), men de har annars som sagt ingen rätt att ärva er om ni i testamente förordnar om annat, varför det skulle vara utsiktslöst för syskonbarnen till de avlidne syskonen att inte godkänna testamentet.

Hoppas att svaret var till din hjälp. Har du fler frågor kan du ställa en ny eller ringa till Lawline på 08-533 300 04 (Mån-fre 10-16).

Hälsningar

Bartu BugdayliRådgivare