FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis30/09/2018

Fråga om kroppsvisitation

Polis genomsöker kläder och kroppen utan att hitta något olagligt

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

En polis kan genomföra en kroppsvisitation av olika anledningar. Polis kan då de med laga stöd griper eller omhändertar någon genomföra kroppsvisitation för att hitta vapen eller identifikationshandlingar för att fastställa någons identitet. Enligt 19 § polislagen kan polisen också företa en kroppsvisitation i förebyggande syfte för att söka efter t.ex. vapen eller andra föremål som förmodligen blir förverkade eftersom de kan komma att användas vid brott. För att polisen ska få kroppsvisitera i förebyggande krävs det att det föreligger en situation där vapen eller andra föremål kan kommas att användas till brott. Det behöver inte innebära att polisen handlat fel om de inte finner något olagligt vid kroppsvisitation. Men en polis kan anmälas och om denne handlat utanför sin befogenhet kan denne dömas för tjänstefel.

Hoppas att svaret var till din hjälp. Har du fler frågor kan du ställa en ny eller ringa till Lawline på 08-533 300 04 (Mån-fre 10-16).

Hälsningar

Bartu BugdayliRådgivare