Fråga om hur mycket hyresvärden får höja hyran

Hej. Våran hyresvärd vill höja hyran med 40% då han menar att den vart för låg innan. Vi har ett andra hands kontrakt där vi nu betalar 1000kr/kvm han vill höja till 1400 då han säger att det är det han betalar till fastighetsbolaget.

Är detta ok?

Lawline svarar

Hej, vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En höjning av hyran på 40 % är väldigt mycket. Om du motsätter dig detta får inte hyresvärden höja hyran utan att först vända sig till hyresnämnden för att ansöka om att ändra hyresvillkoren (se här). Hyresnämnden i sin tur kommer då avgöra om den föreslagna hyran är skälig (rimlig) eller inte. Vid bedömningen kommer hyresnämnden se över vad andra likvärdiga lägenheter i området har för hyra (se här). Denna regel skyddar helt enkelt dig som hyresgäst från att hyresvärden ska kunna höja hyran alldeles för mycket.

Alltså, motsätter du dig höjningen får inte hyresvärden höja hyran utan att först ansöka om det hos hyresnämnden!

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänlig hälsning,

Emelie StrömRådgivare