FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal19/06/2018

Fråga om hur man går tillväga vid överlåtelse av hus till en annan delägare?

Hej!Min sambo och jag äger/har bolån ihop på villa samt en separat tomt.Så det är två bolån.Våra barn som är myndiga ska köpa ut min sambos del.Jag ska stå kvar på min del av lånen.Hur går det till?Vänder man sig bara till banken?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Avtal

Om din sambo vill sälja sin del av huset till er gemensamma barn, måste ni skriva ett avtal om detta (4:1 JB, 4:29 JB). I (4:1 JB) anges vilka s.k. formkrav avtalet måste uppfylla. Dessa krav på vad avtalet måste innehålla är:

- En angivelse av köpeskillingen, d.v.s. vad du betalar för delen (t.ex. övertagande av lånet),

- En förklaring av säljaren/givaren att egendomen överlåtes till köparen/gåvotagaren.

- Säljaren och köparens underskrift.

Övertagande av bolån

Ni behöver kontakta er långivare för att du ska få ta över din fars del av bolånet.

Lagfart

Inom tre månader från det att ni skrev under avtalet ska du söka lagfart hos Lantmäteriet (20:2 JB). Annars finns risken att du behöver betala vite (20:3 JB).

Skriva avtal

Ni kan vända er till Lawlines jurister för att få hjälp med överlåtelseavtalet.

Hälsningar,

Ashtar BrikhaRådgivare