Fråga om giltigheten av en kontrollavgift

Angående kontrollavgift för felparkerad bil.

Fick en kontrollavgift där det anges att jag parkerat på förhyrd plats, detta stämmer.

På boten anges att jag stod på plats nr 19.

I verkligeheten stod jag på plats 190, vilket även syns på p-bolagets bildbevis.

Dom menar att dom skrivit fel nummer på boten.

Ä4r den då fortfarande giltig ?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår ifrån att det är lagen om kontrollavgift vid olov parkering som blir tillämplig eftersom den reglerar avgifter för felparkering hos markägaren och inte kommunala felparkeringsavgifter. Skillnaden är att den förra gäller på privat mark och den senare gäller på allmän mark. Det blir relevant eftersom den förra avgörs på civilrättslig grund medan den senare vänder du dig till Polismyndigheten.

Eftersom det är fråga om en kontrollavgift på privatägd mark, innebär det att är upp till bolaget som utfärdat kontrollavgiften om de vill vidhålla vid sitt krav på att betalningen ska ske eller om de vill efterge kravet. Om du väljer att bestrida boten är det upp till bolaget om de vill väcka talan i domstol för att du inte vill betala avgiften. Talan ska i sådana fall väckas vid den tingsrätt i orten där den olovliga parkeringen ägde rum, 9 § andra stycket lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering.

Med vänliga hälsningar,

André TitoRådgivare