FrågaAVTALSRÄTTOmyndiga14/11/2017

Fråga om giltighet av minderårigs köp av digital spelvaluta

Hej, vår son har köpt den digitala valutan för 10 tusentals kronor, utan vår vetskap, och han har tydligen spelat bort allt. Alltså utvecklat ett spelberoende, detta har pågått i 2 år. Jag uppmärksammade detta idag då hans dator var olåst och jag såg summorna han köpt för. Jag undrar finns det något att göra då han är under 18 år? På sidan kan de se att han är det vid varje affär.

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vi kan först konstatera att den som är under 18 år inte har rätt att ingå avtal, detta innefattar även avtal om köp, föräldrabalken 9 kap. 1 §. Ingår en person under 18 år ett avtal utan förälders tillåtelse så ska prestationerna återgå. Pengarna ska betalas tillbaka och produkten ska lämnas tillbaka, föräldrabalken 9 kap. 7 §. Är din son över 16 år har han dock rätt att förfoga över pengar som han själv tjänat ihop genom arbete.

I ditt fall har spelvalutan redan förbrukats och kan bli svår att lämna tillbaka. Av tidigare fall att döma är företagen ändå rätt så generösa vad det gäller återbetalningar som rör köp gjorda av minderåriga. Allmänna reklamationsnämnden har i ett fall uttalat att säljaren ska lämna tillbaka köpeskillingen (pengarna) oavsett om köparen (den minderårige) kan lämna tillbaka produkten eller ej.

I första hand bör du vända dig till det företaget som sålt valutan till din son. Annars kan du alltid vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) och göra en anmälan. Då det gått rätt lång tid sedan inköpen påbörjades rekommenderar jag att du tar kontakt med företaget/(ARN) snarast och dessutom försöker leta reda på kvitton av köpen.

Här är en länk till ARNs hemsida.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh,

Jesper ForsgrenRådgivare