Fråga om fördelning av arv på lotter

Är jag tvungen att sälja min arvslott efter min far till mina bröder? Om min ena bror inte vill ha något från lösöret (typ bord stolar bil) måste vi då övriga betala honom?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Om du har rätt till arv efter din far så så är det arvsrätten din, du är inte tvungen att sälja din arvslott till dina bröder utan den tillfaller dig. Om dina bröder t.ex. vill köpa ut din del i arvet (t.ex. kanske om det gäller ett hus) kan du sälja din andel till dina bröder.

Av 23 kap. 3 § ärvdabalken följer det att varje delägare i dödsboet har rätt att ur kvarlåtenskap få en del av varje olikt slag av egendom. Varje dödsbodelägares önskan bör försöka tillgodoses så långt som möjligt. Det vill säga om möjligt bör alla få ungefär lika stora delar bohag som pengar på sin arvslott. Däremot kan man inte tvinga andra arvtagare att ta en viss del av egendom om man själv t.ex. bara vill ha pengar. Om din ena bror endast vill ta emot pengarna som tillfaller hans arvslott och inte t.ex. möbler är han inte tvungen att ta emot möblerna utan kan avstå från t.ex. ett bord.

Vem som ärver vad kan ni om ni kommer överens bestämma sinsemellan er, så länge alla får egendom motsvarande sina arvslotter. Om din bror endast vill ha pengar och vill t.ex. att möbler och bil ska säljas kan han ytterst tvinga fram en försäljning om ni syskon samäger t.ex. en bil, vilket följer av 6 § lagen (1904:48) om samäganderätt.

Om ni inte kommer överens om hur egendomen ska fördelas på arvslotterna kan ytterst en skiftesman, utsedd av tingsrätt på begäran av en dödsbodelägare enligt 23 kap. 5 § ärvdabalken att genomföra ett tvångsskifte.

Hoppas att svaret var till din hjälp. Har du fler frågor kan du ställa en ny eller ringa till Lawline på 08-533 300 04 (Mån-fre 10-16).

Hälsningar

Bartu BugdayliRådgivare