Fråga om det är straffbart att göra någon gravid

Hej om en man ljuger om att ta preventivmedel (som börgar komma för män) eller är steril/klipt sädesledaren och vi har skyddat sex (och jag inte tar preventivmedel pga tror att han gör det) och jag (tjej) blir gravid för att han ljög, skulle det kunna vara straffbart? Lixom för han gjorde mig gravid mot min vilja

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Så som jag förstått din fråga undrar du om det kan vara straffbart om en kille ljuger om användning av preventivmedel som sedan resulterar i en oönskad graviditet. I 6 kap brottsbalken finner man alla sexualbrott och genomgående tycks det finnas mönster där förutsättningarna för brott aningen är bristande samtycke till det sexuella umgänget eller att personen som gärningspersonen har sexuellt umgänge med är minderårig. Så som jag förstår det du skrivit har det sexuella umgänget föregått av ömsesidigt samtycke, men inte att det resulterade i en graviditet. Dessvärre regleras inte en oönskad graviditet, även om killen har ljugit om omständigheter som varit relevanta för att förhindra graviditeten. Med andra ord finner jag ingen bestämmelse som kriminaliserar det du frågar om.

Hoppas du fått klarhet i din fråga, om du har fler funderingar så tveka inte att ställa fler frågor.

Med vänliga hälsningar

Johanna Wallin

Johanna WallinRådgivare