FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt21/02/2016

Fråga om det är möjligt att stämma hustru som inlett ny relation innan skiljsmässa är slutförd

Kan man stämma sin fru om hon varit med en annan innan skilsmässan har gått igenom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar att din fråga avser huruvida det är möjligt att stämma en hustru som inlett en relation/träffat en annan partner innan tidigare äktenskap är slutfört. D.v.s inte att hustrun inleder ett nytt äktenskap.

Den typen av relationer är inte straffbar och det går heller inte att stämma den personen. Det är en moralisk fråga som lagstiftaren lämnat oreglerad och som människor istället får agera efter utifrån egna värderingar. Det som däremot är straffbart enligt 7 kap 1 § Brottsbalken är om en person som redan är gift inleder ett nytt äktenskap innan det tidigare äktenskapet är upplöst.

Brottsbalken hittar du här

Om du har följdfrågor eller vill förtydliga frågan är du välkommen att kommentera nedan så ska jag försöka hjälpa dig!

Vänligen,

Sedja Abed AliRådgivare