FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder14/04/2018

Fråga om den straffrättsliga påföljden vid påverkan av cannabis samt fråga om vad som krävs för att polisen ska få ta urinprov och blodprov.

Hej! Jag undrar vad man kan få för påföljder om man blir påkommen att vara påverkad av cannabis. Dvs att man inte har någonting på sig utan endast har det "i systemet" så att säga. Sen undrar jag om de har obegränsad rättighet att ta blodprover/urinprover eller liknande? Vad krävs annars för att de ska ha rätt att ta sådanna tester mot min vilja, dvs när har jag rätt att neka dem ett sådant test?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Inledande kommentarer

Regler om vilka påföljder som kan utgå när en person döms för brott finns i Brottsbalken. Att eget bruk av cannabis är straffbart framgår av Narkotikastrafflagen 1 § sjätte punkten samt Förordning om kontroll av narkotika. Regler om i vilka situationer polisen kan ta blodprov/urinprov mot en persons vilja finns i Rättegångsbalkens 28 kap.

Påföljd

För att komma fram till vilken påföljd som kan följa på ett brott så måste vi börja att reda ut vilken straffskala som gäller för brottet. Brottet är i detta fall ringa narkotikabrott enligt NSL 2 § och straffskalan är för detta brott böter eller fängelse i högst sex månader. Eftersom en mängd olika typer av befattningar med en mängd olika typer av narkotika kan utgöra ringa narkotikabrott så måste vi därför fastställa vad det specifika straffvärdet för just eget bruk av cannabis är. Detta straffvärde bestäms inom straffskalan för ringa narkotikabrott och när detta värde bestäms så ska hänsyn tas till den skada, kränkning eller fara som gärningen inneburit. BrB 29 kap. 1 §. När det gäller eget bruk av cannabis så ligger straffvärdet på bötesnivå. Påföljden kommer alltså att bli dagsböter. Antalet dagsböter kommer att fastställas till det lägsta antalet, vilket är 30 stycken, eftersom det endast rör sig om eget bruk, detta hade varit fallet oavsett vilken typ av narkotika du hade varit påverkad av. BrB 25 kap. 2 §.

Kroppsbesiktning

Att ta blodprov eller urinprov på någon mot dennes vilja kallas för kroppsbesiktning och är en typ av tvångsmedel som polisen får använda sig av för att utreda brott. Det finns strikta regler runt när polisen får använda detta tvångsmedel. För att tvångsmedlet ska bli aktuellt så måste personen som polisen vill kroppsbesiktiga vara skäligen misstänkt för ett brott varpå fängelse kan följa. Detta innebär att fängelse måste finnas i brottets straffskala. När det gäller ringa narkotikabrott så konstaterade jag tidigare att straffskalan för detta brott innehåller fängelse, detta innebär att polisen har lagstöd för att ta blodprov eller urinprov på en person som är skäligen misstänkt för ringa narkotikabrott. ´Skäligen misstänkt´ är en låg grad av misstanke, men det måste ändå finnas objektiva omständigheter som talar för att en person har begått brottet. I detta fall så kan det handla om att polisen observerar en person som visar tecken på narkotikapåverkan. RB 28 kap. 12 §

Sammanfattning

Att vara påverkad av cannabis utgör ringa narkotikabrott. För detta brott så stannar påföljden förmodligen vid 30 dagsböter. Polisen har laga befogenhet att ta blodprov och urinprov mot din vilja ifall du är skäligen misstänkt för ett brott varpå fängelse kan följa, ringa narkotikabrott är ett sådant brott.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Du är välkommen att höra av dig igen om du har ytterligare frågor eller om du vill ha något i svaret förtydligat.

Vänligen,

Christian SörqvistRådgivare