Fråga om den legala arvsordningen vid frånvaro av testamente

Tre syskon äger ett hus ihop.Vad händer om 1 avlider och ingenting är skrivet? Har barnen till den avlidne nån arvsrätt då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline med din juridiska frågeställning.

Frågor om arv besvaras med hjälp av Ärvdabalken (ÄrvB).

Har den som avlider inte upprättat något testamente kommer arvet efter denna att fördelas enligt den s.k. legala arvsordningen. Den legala arvsordningen tillskriver i dess första led den avlidnes bröstarvingar dvs. dennes barn hela kvarlåtenskapen, ÄrvB 2:1. Denna arvsrätt går inte att testamentera bort till större del än att bröstarvingarna åtminstone får ut hälften av den arvslott, den s.k. laglotten, de skulle ha fått såvitt det inte förekommit något testamente, ÄrvB 7:1.

Behöver ni hjälp att upprätta ett testamente rekommenderar jag vår prisvärda webbtjänst för just detta.

Med vänlig hälsning,

Niclas LindblomRådgivare