FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder17/07/2018

Fråga om dagsböter för stöld/snatteri

Hej undrar om man för dags böter om man snatter saker för 15000kr ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Stöld respektive ringa stöld

Stöld innebär att man olovligen tar något som tillhör en annan person, och att man har avsikt att tillägna sig föremålet, se Brottsbalken 8 kap 1 § (här). Ringa stöld, som förut kallades snatteri, är detsamma som stöld men att brottet betraktas som ringa, med hänsyn till det tillgripnas värde och andra omständigheter, se Brottsbalken 8 kap 2 § (här).

Vid tillgrepp i butik brukar det enligt praxis räknas som ringa stöld om man tar något som har ett värde under 1 000 kronor. Dock spelar andra omständigheter in, om man t.ex. har en väldigt utstuderad brottsplan kan det räknas som stöld även om det man tar är mindre värt än 1 000 kronor.

Straffskalorna

För stöld kan man maximalt få två års fängelse. För ringa stöld (snatteri) varierar straffskalan från böter upp till fängelse i sex månader.

Även om fängelse finns med i straffskalan är det vanligt att böter döms ut. Om inte en viss bötesform är föreskriven för brottet ifråga, ska dagsböter dömas ut, vilket framgår av Brottsbalken 25 kap 1 § (här). Dagsböter ska bestämmas till antal (det minsta antalet är trettio, och det högsta antalet är hundrafemtio). Varje dagsbot ska fastställas till ett visst belopp. Det lägsta möjliga beloppet är femtio kronor, och det högsta möjliga är tusen kronor. Detta framgår av Brottsbalken 25 kap 2 § (här).

Antalet dagsböter avgörs av brottets svårhet. Beloppet fastställs efter vad som anses skäligt med hänsyn till den tilltalades inkomst.

När det gäller val av påföljd är det olika faktorer som spelar in, en viktig faktor är om man har begått liknande brott tidigare eller inte.

Om du har fler frågor får du gärna ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare