Fråga om BRF:s godkännande av badrumsrenovering

Jag bad BRF om godkännande innan jag renoverade mitt badrum. Jag frågade dem först om proceduren. Sedan skickade jag in ritningarna. Nu lämnade jag in offerter från hantverkare. BRF har inte svarat på 3 veckor. Behöver jag vänta på svaret? Det här är mejlen vi skickade till varandra. Mail 1: från BRF Måla/tapetserade går bra, ska ni göra vatten/el/ badrum så ska ni också inkomma m underlag till styrelsen innan byggstart. Dessa arbeten ska utföras av legitimerade (behöriga) hantverkare m försäkrings/behörighetsbevis. Mail 2: from mig Innan renoveringen av badrum och kök påbörjas, behöver BRF de detaljerade ritningarna från proffsen och deras certifiering? Eller så behöver du ett förhandsgodkännande av idén baserat på preliminära ritningar. Mail 3: från BRF Det senare räcker väl, använder du andra hantverkare en de som är ""godkända" av förening. Vill vi ha behörighets o försäkringsbevis. Mail 4: från mig Förutom ritningarna som lämnades förra veckan, behövs det någon ytterligare input för BRF för godkännandet? De beräknade tidslinjerna för renoveringar av certifierade proffs av badrum och kök skulle vara i juni-juli. Mail 5: från BRF Hej, Ser bra ut. Så ni kan börja. Mail 6: från mig Jag kommer sannolikt att välja det certifierade företaget Xyz AB. Den har bra recensioner på reco jag bifogade deras försäkringsdokument. Behöver du något annat? Jag tänker även välja detta besiktningsföretag Xyz

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Allmänna utgångspunkter

Utgångspunkten vid renovering av en bostadsrätt är att inget samtycke från föreningen krävs. Däremot finns det typer av renoveringar där föreningen behöver kontaktas och lämna sitt godkännande innan byggstart. Det framgår ofta av föreningens stadgar vilka typer av renoveringar som kräver föreningens godkännande, det rör sig ofta renoveringar som berör/påverkar avlopp, värmeledningar, vattenledningar, ventilation, våtrum eller lagren under ytskikten som föreningen ansvarar för (t.ex. bjälklag). Det framgår också av lag att vissa åtgärder kräver styrelsens godkännande (7 kap. 7 § bostadsrättslagen).

Jag ser inga hinder mot att påbörja renoveringen

Ditt fall gäller en badrumsrenovering där styrelsen skall lämna sitt godkännande innan byggstart. Mailet från styrelsen: "Mail 5: från BRF Hej, Ser bra ut. Så ni kan börja." tolkar jag som att styrelsen här lämnade sitt godkännande och att du därför kan påbörja renoveringen, så länge du skickar in försäkrings- och behörighetsbevis innan byggstart. Jag tolkar det som att du har redan har skickat över ritningarna och bolagets försäkringsbevis till BRF. Men du behöver även skicka över bolagets behörighetsbevis; BRF efterfrågade ju det i  "Mail 1" & "Mail 3". Jag misstänker att BRF bl.a. syftar på bevis på våtrumsbehörighet här eftersom det rör sig om en badrumsrenovering. Jag hade även skickat ett till mail till BRF med slutgiltig information om vilket bolag du tillslut anlitade för att utföra renoveringen. Detta eftersom du skrev "Jag kommer sannolikt att välja..." i det sista mailet till BRF, vilket får det att låta som att det inte riktigt är bestämt vilket bolag du tänker anlita eller har anlitat. I det slutgiltiga mailet till BRF hade jag även bifogat försäkrings- och behörighetsbeviset, så att allt blir tydligt och klart.

Tveka inte att skicka in en ytterligare fråga om några frågetecken kvarstår!

Med vänliga hälsningar,

Daniel BromanRådgivare