Fråga om bouppteckning

Vid jul så gick min mormors bror bort. Han hade inga egna barn och min mamma är avliden så som jag har förstått det så ärver jag 50% och min moster 50%.

Till saken hör att jag och min moster inte har någon nära kontakt. Hon har anlitat en jurist som ska sköta bouppteckningen. Har även skickat en fullmakt till henne.Finns det nått jag kan tänka på? Vill bara att allt ska gå rätt till

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Om du och din moster var din mormors brors enda arvingar är det då enligt den legala arvsordningen riktigt att ni ärver hälften var av kvarlåtenskapen. En jurist bör sköta bouppteckningen och arvskiftet korrekt. Det är viktigt att allt tas upp korrekt och till korrekta värden i bouppteckningen så att när arvet fördelas du och din moster faktiskt får hälften var av kvarlåtenskapen. Juristen bör redovisa allt i bouppteckningen för er inför arvskiftet. Vad du t.ex. kan göra är att be om att få ta del av juristens arbete, t.ex. se över att egendomen som tagits upp i bouppteckningen. Misstänker du att det inte går rätt till kan du hos tingsrätten ansöka om boutredningsman som kan ta genomföra bouppteckningen.

Hoppas att svaret var till er hjälp. Har ni fler frågor kan ni ställa en ny eller ringa till Lawline på 08-533 300 04 (Mån-fre 10-16).

Hälsningar

Bartu BugdayliRådgivare