Fråga om betalningsansvar vid böter

Hej! Jag blev bötfälld på grund av en felparkering på ett område som var belagt med parkeringsförbud. Problemet som sådant är att från den plats jag stod och väntade på grön signal för att få svänga vänster upp på vägen ifråga såg jag ingen skylt - för att den var påkörd, om jag hade identifierat att där faktiskt fanns en skylt hade jag sett den rakt i profil och således inte vad den föreställde. Vilken rätt har jag när det kommer till varande eller icke-varande av mitt betalningsansvar om jag som i detta fall inte såg skylten från där jag borde sett den om den inte var påkörd och i och med det vinklad åt det andra hållet (så att de som svängde upp höger på samma väg såg den klart och tydligt)?

Lawline svarar

Hej, vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid böter måste man betala, även om man anser att man blivit felaktigt bötfälld (se här). När du sedan betalat kan du ansöka om rättelse hos polismyndigheten (se här). Om din överklagan går igenom kommer du i sådant fall få tillbaka den summa pengar som du betalat.

Här kan du läsa om hur du ska gå tillväga.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Emelie StrömRådgivare