Fråga om besittningsskydd vid uthyrning av egen bostad

Förstärks besittningsskyddet om min hyresgäst skriver sig på min bostads/villas adress

Lawline svarar

Hej, vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar kommer jag utgå ifrån att det endast är en hyresgäst som hyr din bostad. Är fallet så att du hyr ut fler bostäder så blir utgången annorlunda, du får gärna återkomma i sådant fall.

När en privatperson hyr ut sin bostad är det lagen om uthyrning av egen bostad ("privatuthyrningslagen") som gäller (se här). Vid upplåtelse enligt den lagen saknar hyresgästen helt besittningsskydd. Det spelar alltså ingen roll om din hyresgäst skriver sig på bostadens adress, denne kommer ändå inte ha något besittningsskydd.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Emelie StrömRådgivare