Fråga om bedrägeriförsök

Jag har blivit erbjuden en donation från utlandet, men måste betala 4800 kr för att få den

Är det bedrägeri?

Hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom brottet bedrägeri inte är fullbordat rör det sig i stället om ett försök till bedrägeri, vilket också är straffbart (9 kap. 1 § brottsbalken, 9 kap. 11 § brottsbalken och 23 kap. 1 § brottsbalken).

Det rör sig utan tvekan om ett bedrägeriförsök här. Dessa typer av bedrägerier är tyvärr mycket vanliga nuförtiden (jag har själv fått liknande meddelanden). Jag tycker att du ska överväga att göra en polisanmälan. Men viktigast av allt är att du inte betalar någonting alls. Du ska inte heller försöka kommunicera med personen som skickade det falska erbjudandet över huvud taget. Tryck under inga omständigheter på några länkar till hemsidor då dessa kan innehålla virus och utpressningsprogram.

Det är bra att du frågar!

Med vänliga hälsningar,

Daniel BromanRådgivare