Fråga om avtalsvillkor

2020-05-27 i Avtal
FRÅGA
Lämnat in våran husbil till en firma och skrivit ett avtal på ett försäljningsuppdrag.Avtalet är löpande, dock minst 3 mån.Dom har inte lyckats sälja bilen på 3 månader, så vi har kommit överens att vi tar tillbaka bilen och avslutar avtalet.Men det står i avtalet: " Om ägaren ( Jag ) själv säljer fordonet inom 60 dagar efter att förmedlingsuppdraget har avslutats äger vi rätt till den provision som senast gällde under förmedlingsuppdraget" ( i detta fall 78 000 :- )Nu till min fråga: Jag som ägare, ( enskild egendom ) kan jag ge bort min bil till min son eller min man. som sedan säljer bilen inom 60 dagar, utan att förmedlingsfirman kan kräva provisionen inom 60 dagar ?mvh
SVAR

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss med din fråga.

Avtalet du har skrivit med försäljningsfirman gäller endast mellan de parter som har skrivit på avtalet och för det som står i avtalet. Om det enbart står "om ägaren själv säjer fordonet…" täcker inte avtalet in överlåtelse av gåva. Det står dig fritt att överlåta bilen till din make eller son men det är bra att ha ett gåvobrev som bevis som du kan visa upp för bilfirman om de frågar något om ändringen av ägare. Det finns dock en risk att firman stämmer dig om de upptäcker att du kringgått avtalet/begått avtalsbrott med någon slags bulvankonstellation.

Utan att ha läst hela ditt avtal är det svårt att veta om det står något annat där som kan ligga dig till last. Om firman upptäcker att du gett bort bilen men ändå fått betalt för det och sedan stämmer dig, måste firman kunna bevisa att du begått avtalsbrott genom någon slags bulvanförhållande vilket troligen blir svårt för dem. Om de inte kan påvisa någon oegentlighet har de inget fall. Det säkraste är ju självklart att vänta tills fristen på 3 månader har löpt ut. Ett alternativ kan vara att föra talan mot firman med motiveringen att villkoret är oskäligt mot dig som konsument enligt 3 § lag om avtalsvillkor i konsumentförhållanden, du kan i så fall kontakta konsumentombudsmannen.

Min rekommendation är att du avvaktar tills tidsfristen 3 månader har löpts ut eller att du kontaktar konsumentombudsmannen. Du kan även anlita en jurist som granskar avtalet närmare om du vill eller starta en process i domstol.

Om något är oklart i mitt svar eller om du vill anlita Lawline juristbyrå, är du välkommen att mejla mig. jessica.konduk@lawline.se

Vänligen,

Jessica Konduk
Fick du svar på din fråga?
Relaterat innehåll