FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt25/04/2023

Fråga om avhysning av ex-make

Hej! Jag och min man har skilt oss och jag har flyttat till en lägenhet som jag hyr. Han är gravt alkoholiserad, och har inget jobb så han kan inte försörja sig och vill inte ta tag i sitt liv. Han bor just nu och är skriven hos mig. Jag vill varken att han ska bo hos mig och inte heller stå skriven för han kommer snart att hamna hos kronofogden och då blir det delgivning och sedan handräckning. Och jag vill inte bli inblandad i det och inte heller att polisen ska komma då jag hyr denna lägenhet av en god barndomsvän. Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Så som jag förstår din situation så har du en ex-make med ett missbruk som du inte lyckas få att flytta till ett eget boende efter skillsmässan. Dessutom vill då göra detta ganska diskret för att inte din vän som du hyr boendet av ska bli misstänksam mot dig eller liknande. Så som jag ser på saken är det bästa att du ansöker om särskild handräckning hos Kronofogdemyndigheten om avhysning enligt 3§ 1p Lag om betalningsföreläggande och handräckning (BfL). Detta lagrum motsvarar din situation bäst då det avser situationen ett åläggande att en tidigare ägare eller nyttjanderättshavare att flytta från fast egendom, bostadslägenhet eller annat utrymme i byggnad när besittningsrätten har upphört (avhysning). Jag skulle rekommendera dig att skriva ett nytt avtal med din hyresvärd där det framgår att det bara är du som ska ha kvar nyttjanderätten till boendet, då skriver ni om honom som "inneboende".

Anledningen till detta är att det förfarande du sätter igång är ett förenklat förfarande som kallas summarisk process och kännetecknas av att det är enkelt, billigt och snabbt - resultatet är ett verkställbart utslag "dom" (utsökningsbalken 3 kap 1§ st 1 p 8), som verkställs av Kronofogdemyndigheten (3 kap 12§ utsökningsbalken) vilket innebär att så fort du fått utslag på ansökan om den vanliga handräckningen så kan Kronofogden efter en ny ansökan se till att ansökan realiseras så att han tvingas flytta. Det du behöver göra är att gå in på Kronofogdemyndighetens hemsida och tryker dig vidare till "du vill få ett krav fastställt" och fyller i ansökan.

Hoppas det löser sig för dig. Om du har ytterligare frågor är du välkommen att skicka in fler frågor till oss.

Hälsnignar

Johanna Wallin

Johanna WallinRådgivare