Fråga om att slänga ut exets saker

Hej, min kompis håller på att separera från sin sambo. Igår (onsdag) fick hon sina nycklar till en ny bostad och planen har varit att vi ska flyttlasset ska gå på lördag då alla är lediga från sina jobb. Nu hotar ex-sambon att slänga ut alla hennes och hennes fyra åriga sons saker på tomten imorgon och då finns ingen möjlighet för oss att hämta sakerna.

Får han lov att bara slänga ut hennes saker?

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vilka brott aktualiseras?
Om exet slänger ut din kompis saker utan tillåtelse så att din kompis besittning till sakerna rubbas, gör han sig skyldig till brottet egenmäktigt förfarande (se här). Skulle han slänga sakerna så utgör det brottet olovligt förfogande (se här).

Eftersom att din kompis sagt att hon ska hämta sakerna på lördag, alltså 3 dagar senare, har hon all rätt att kräva att hennes saker ska få stå kvar tills dess. Hade det varit så att det handlat om en längre tid som sakerna skulle vara kvar så hade det i sig kunnat utgöra brottet egenmäktigt förfarande, då det skulle kunna anses hindra ex-sambon från att utnyttja bostaden på det sättet han har rätt till genom att din kompis saker står kvar. Men i detta fall handlar det om enbart 3 dagar och skulle exet kasta ut sakerna innan dess gör han sig därmed skyldig till ovannämnda brott, vilket är något ni i sådant fall kan polisanmäla.

Mitt tips är att berätta för exet att en polisanmälan kommer göras om han slänger ut sakerna då det faktiskt utgör ett brott. Han vill förmodligen undvika en polisanmälan och genom det kommer han förhoppningsvis låta sakerna få stå kvar i bostaden tills flyttlasset går.

Hoppas att du fick svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Emelie StrömRådgivare