Fråga om arvsrätt

Min far, som var boende och Österrikisk medborgare, avled. Jag hans son boende i Sverige. Har jag arvsrätt efter min far ?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan här bli vilket lands lag som ska tillämpas. Eftersom både Sverige och Österrike är med i EU finns det gemensamma regler som reglerar en sådan situation. EU:s successionsförordning reglerar vilket lands lag som ska tillämpas på arv när det är mer än ett EU-land inblandat, förordningen kan du se här. Huvudregeln är att lagen i det land som den avlidne hade sin hemvist vid sin död ska tillämpas på arvet (art. 21). Om din pappa bodde i Österrike vid sin död ska alltså enligt art. 22 österrikisk lag tillämpas på arvet. Det är alltså den österrikiska arvsrätten som reglerar hur arvet ska fördelas. Även i Österrike ärver den avlidnes barn och fru.

För att sammanfatta din fråga, oavsett om det är svensk lag eller österrikisk lag som gäller har du som son arvsrätt efter din pappa.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Hanna MustafaRådgivare