FrågaARBETSRÄTTTrakasserier 28/05/2018

Fråga om arbetsgivare kan kränka arbetstagare utan påföljder

Får en arbetsgivare kränka en arbetstagare utan påföljder?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga är nej, en arbetsgivare får inte kränka en arbetstagare utan påföljder. Arbetsgivarens uppgift är i enlighet med arbetsmiljölagen, att den anställda ska ha en god arbetsmiljö på arbetsplatsen. Arbetsgivaren är skyldig att vidta åtgärder och förebygga att den anställda inte utsätts för kränkning på arbetsplatsen, vilket framgår av 2 kap 1 § arbetsmiljölagen arbetsmiljölagen och 6 kap. 1 § arbetsmiljölagen

Om en arbetsgivare kränker en arbetstagare, har personen brustit i sin skyldighet att vidta alla åtgärder som behövs för att ha en god arbetsmiljö enligt 3 kap 2§ arbetsmiljölagen.

Hur man går tillväga med detta är att ta kontakt med skyddsombudet på arbetsplatsen, som kan begära att arbetsgivaren vidtar åtgärder enligt 6 kap 4 § arbetsmiljölagen Om man inte har något skyddsombud på arbetsplatsen kan man istället kontakta sitt fackförbund.

Ashtar BrikhaRådgivare