Fråga om ansökan för godmanskap.
Fråga
Svar
Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Jag förstår din fråga som att personen inte själv kan förvalta sin egendom och behöver därför din hjälp att göra detta. Vad din vän kan göra är att ansöka om att du blir god man, vilket skulle innebära att du får företa rättshandlingar i dennes namn, så som förvaltning av dennes egendom. Bestämmelserna om godmanskap finns i 11 kapitlet i Föräldrabalken, mer specifikt 11kap 3§ och 11kap 4§. Allt som den gode mannen gör kräver samtycke av personen som behöver hjälp, och din vän hindras inte heller att företa rättshandlingar och beslut på egen hand. Man kan förklara det som att ni båda skulle ha möjlighet att förvalta egendomen samtidigt. Det är kommunens överförmyndare som utser en god man och jag skulle råda din vän att vända sig dit för vidare hjälp.
Hoppas du fått svar på din fråga!
Har du en egen fråga?
Få svar på dina juridiska frågor snabbt och kostnadsfritt, granska dina försäkringar och avtal mot lagrum, upprätta avtal direkt i tjänsten och behöver du jurist kan du eskalera ärendet helt inom plattformen.
Skapa konto- Framtagna av jurister
- Anpassas efter din situation
- Möjlighet till juristgranskning