Fråga om allemansrättens gränser och promenad med hund på annans fastighet

Hej, jag har en fråga.

En granne köpte en annan gård som gränser till deras tomt.

Gården är ett dödsbo och har stått tomt under många år.

Det är 2 gamla fallfärdiga stugor och lite uthus/ stall. Och bakom en stor skog.

Stugorna ligger ca 500 m från huset där de nya ägare bor. Det går en allmän väg dit och slutar där.

Det första de gjorde var att sätta upp en grind med förbud att gå där. Privattomt.

Jag brukar ändå går där med hunden. Förbi den gamla gården och sedan in i skogen

Nu kom hela ägarfamuljen mot mig. De har satt upp kameror.

Och säger att det är deras tomt och jag får varken gå förbi gården eller in i skogen.

Att på deras tomt gäller inte allemansrätten.

Stämmer det?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din situation som så att du har promenerat med din hund på en viss väg och sedan in i skogen i slutet av vägen under en längre tid, och den vägen och skogen tillhör en fastighet som nu har en ny ägare. Den ägaren har satt upp en grind och en skylt som säger att det är förbjudet att gå på vägen mellan ett hus på fastigheten och ett par stugor 500 meter bort på samma fastighet. Den vägen menar du är en allmän väg. Du undrar nu om du har rätt att gå på den allmänna vägen och i skogen som båda ligger på fastigheten.

Jag ska besvara din fråga i 3 delar så att du får ett så uttömmande svar som möjligt. Först går jag igenom situationen med vägen mellan gården och stugorna, sedan diskuterar jag området kring stugorna och gården, och till sist berör jag din rätt att röra dig i de nya fastighetsägarnas skog.

Vägen

Avseende vägen har du enligt allemansrätten rätt att gå på den med din hund oavsett om det är en allmän eller enskild väg, precis som du säger. Man kan som enskild markägare bestämma att inga motordrivna fordon får färdas på en enskild väg. Är det en allmän väg eller en enskild väg som markägaren får bidrag från kommunen eller staten för kan markägaren inte hindra trafik på vägen alls utan ett godkännande från den myndighet som ger bidraget. Men de kan inte förbjuda dig att gå på den med din hund så länge du inte skadar marken genom att till exempel går på grödor eller liknande. Att skada deras mark skulle i sådana fall vara straffbart enligt 12 kapitlet 4 § brottsbalken (1962:700). Det tycks dock inte vara aktuellt i detta fall, baserat på den information du givit mig.

Skylten de har satt upp kan till och med vara otillåten enligt 5 § lagen (1998:814) med särskilda bestämmelser om gaturenhållning och skyltning. Då kan du kontakta kommunen som kan få dem att ta ned den. De flesta kommuner har en trafiknämnd eller en naturvårdsnämnd.

Hemfridszon

Det finns en del av markägares fastigheter som kallas hemfridszon. Här får du inte gå. Detta är området närmast bostads- eller fritidshuset, vilket skulle omfatta gårdshuset och stugorna.

Som jag förstår det ligger stugorna vid slutet av den allmänna vägen, vilket också är där du går in i skogen. Om du ska gå där får du vara noggrann med att inte gå invid stugorna när du går in i skogen, utan hålla dig på ett längre avstånd. Hur långt avstånd är inte helt säkert, men sikta på att inte gå förbi ett staket, en häck, en väg eller en gång- och cykelväg mot huset, utan i stället ifrån huset. Dike, skogsbryn och åkerkanter kan alla också agera gräns.

Skog

I skog har du rätt att gå fritt så länge du inte skadar naturen. Då du går med din hund ska du se till att ha din hund i koppel, särskilt om det är ett område med vilt. Då ska du enligt 16 § lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter ha din hund kopplad mellan 1 mars och 20 augusti. Du riskerar annars böter enligt lagens 24 §.

Mer allmän information om allemansrätten hittar du på Naturvårdsverkets hemsida.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, och tveka inte på att vända dig till Lawline igen ifall du har ytterligare frågor!

Med vänlig hälsning,

Kevin TorssellRådgivare