Fråga om ägaren är skyldig att hjälpa hyresgästerna att hitta en ny bostad vid försäljning av privat boende

Hyr ett hus (privat) o nu vill ägaren sälja. Så har fått tre månaders uppsägning. Har hört att när man blir uppsagd på dom grunderna så är ägaren till huset skyldig o skaffa mej o min familj likvärdigt boende. Stämmer detta

Lawline svarar

Hej, vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid uthyrning av hus/villa är det lagen om uthyrning av egen bostad som gäller (om avtalet ingåtts efter den 1 februari 2013). Jag kommer i detta fall utgå från att så är fallet.

Eftersom det ej framgår av frågan om avtalet varit tidsbestämt så utgår jag vidare från att det gäller på obestämd tid och uppsägningstiden för hyresvärden är i sådant 3 månader, om inte längre uppsägningstid avtalats. Uppsägningstiden för tidsbestämt avtal är detsamma för hyresvärden (se här).

Vid uthyrning av egen bostad får aldrig hyresgästen något besittningsskydd. Men även om situationen varit så att ni hade haft besittningsskydd (detta hade kunnat bli aktuellt om avtalet ingåtts innan den 1 februari 2013 eller om ni hade hyrt en hyresrätt i andra hand) så finns det situationer då ägarens intresse är starkare än hyresgästens och där besittningsskyddet bryts. En av de grunderna gäller försäljning av fastigheten (se här, 6e punkten).

Sammanfattning

Ägaren har ingen skyldighet att hjälpa er att hitta en ny bostad. Däremot måste ni som hyresgäster få ett "skäligt" rådrum" att hitta en ny bostad. Det är alltså 3 månaders uppsägningstid som gäller och sedan måste ni flytta.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Emelie StrömRådgivare