FrågaAVTALSRÄTTOmyndiga14/12/2016

Fråga om 13-årings rätt att ingå avtal

Får en 13-åring skriva på ett anställningsavtal (dela ut reklam) eller måste förmyndare skriva på också?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det krävs samtycke från vårdnadshavaren(na) för att en 13-åring ska kunna ingå ett giltigt anställningsavtal, se 6:12 föräldrabalken. I praktiken handlar detta samtycke endast om att godkänna att avtalet ingås, det krävs alltså ingen ytterligare påskrift utöver barnets egen. Brister det i samtycke från vårdnadshavaren gäller inte avtalet och arbetsgivaren har som huvudregel rätt att frånträda detsamma, till den del avtalet inte blivit uppfyllt (barnet ska åtminstone få lön för det utförda arbetet), se vidare 9:6-7 föräldrabalken.

Behöver du ytterligare stöd och råd är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se

Philip SöderbergRådgivare