Fråga huruvida arv kan vara enskild egendom

Hej För 4 år sedan gick min far bort. Idag bor min mor kvar i villan och har en bil samt ett fritidshus.

Jag sonen som idag lever i samboförhållande har en syster som är gift. jag undrar vad som gäller när min mor går bort? Vem tillfaller arvet vid sambo, resp giftasförhållade? Har tex min systers man rätt till delar arvet om de skulle separera? och vad gäller för sambo?

Om vi vill att allt skall stanna inom familjen är det då nödvändigt att mor upprättar ett testamente där det framgår att allt som efterlämnas är enskild egendom?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag utgår från att din syster är din helsyster när jag svarar på din fråga.

Huvudregeln är att all egendom som inte är enskild är giftorättsgod,7:1 ÄktB. https://lagen.nu/1987:230

Enskild egendom är enligt 7:2 p.3 ÄktB egendom som en make har erhållit genom testamente med det villkoret att den skall vara mottagarens enskilda. Arv kan alltså vara enskild egendom genom ett villkor i testamentet.

Om ers familj önskan är att allt ska stanna inom familjen bör er mor upprätta ett testamente där det uttryckligen anges att arvet är enskild egendom vari make ej hava gifträttsgods.

När det gäller bodelning mellan sambos är den begränsad då den enbart avser samboegendom som är köpt för gemensamt bruk.

Ellinor SvenssonRådgivare