Fråga avseende köp av sexuell tjänst när köparen betalar för tågbiljett. Samt fråga avseende BDSM utan stoppord och samtycke.

Hej!

Är det att betrakta som sexköp om en person börjar prata med en annan person på nätet och betalar tågbiljetter för ca.1200:- så att dom ska kunna ses och ha sex? Enda syftet med resan är just sex (av det smärtsammare slaget). Personerna har ingen tidigare koppling och enda chansen att de kan ses är att den ena betalar den andras resa.

Till saken hör att den betalande personen borde ha insett att den resande personen borde ha varit i skolan istället för på ett tåg den dagen... Jag har inte fått bekräftat om det förekom någon annan betalning än just själva biljetterna. Dock blev den resande personen omhändertagen samma kväll och skickad till ungdomshem för sitt självskadebeteende. Är BDSM utan stoppord en våldtäkt??

Ja ni förstår säkert ungefär vad som har hänt... är något av det här material för polisutredning??

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar som att du dels vill ha svar på om betalningen för tågbiljetten kan ses som köp av sexuell tjänst, och dels huruvida BDSM utan stoppord är en våldtäkt. Jag kommer därför dela upp mitt svar i två delar efter frågorna. Åldern på de involverade förekommer inte i din fråga så jag kommer förutsätta att de inte är barn (15 år eller äldre). Inledningsvis vill jag påpeka att frågorna du ställer omfattas av sexualbrotten som finns i 6 kap brottsbalken.

Är betalning för tågbiljetten att betrakta som köp av sexuell tjänst?

Den som skaffar sig en tillfällig sexuell förbindelse mot ersättning, döms för köp av sexuell tjänst (6 kap 11 § brottsbalken). Rekvisiten är således att det ska vara fråga om en tillfällig sexuell förbindelse och att man då ersätter den här förbindelsen. En sexuell förbindelse föreligger vid samlag eller annan sexuell handling. En annan sexuell handling innebär, som utgångspunkt, att det har skett en varaktig fysisk beröring. Det är dock inte uteslutet, som det även förekommit i praxis, att förmå någon att onanera kan utgöra en sexuell handling. Vidare gäller att förbindelsen ska innebära att motparten erhåller en ersättning. Ersättningen kan ske i olika former t.ex. pengar, kläder, mobiltelefonkort osv. Här gäller det då att ersättningen ska ha bidragit till en vinning för mottagaren. Det finns ett fall från hovrätten (B 3185-11) där en man inlett en sexuell relation med en annan pojke och i samband med denna relation har han gett pojken en examensgåva. Denna examensgåva har enligt hovrätten inte kunnat utgöra en gåva i en vänskapsrelation och måste därav bedömas som ersättning. Till skillnad från vad som förekommer i din fråga får pojken i fallet en faktiskt vinning (500 kr i det här fallet).

Min slutsats här är att köp av sexuell tjänst inte är aktuellt då man inte kan säga att tågbiljetten bidrar med vinning. Om personen som reste däremot skulle till den platsen och "köpte" biljetten genom att ha samlag kan slutsatsen bli annorlunda.

Är BDSM utan stoppord våldtäkt?

Våldtäkt kräver att ett samlag eller en sexuell handling har inträffat där ena parten inte frivilligt deltar (6 kap 1 § Brottsbalken). Viktigt att klargöra här är frågan om samtycke. Det finns i rättspraxis personer som har friats från ansvar vid BDSM just pga samtycke. I ett fall från hovrätten (HovR B 2802–10) hade en 32-årig man frias från ansvar efter att ha utövat våld (BDSM) på en 16-årig kvinna just på grund av att samtycke förelåg. I tingsrätten kunde man fastställa att kvinnan uttryckligen och frivilligt lämnat sitt samtycke. Tingsrätten kunde även konstatera att möjlighet att återkalla sitt samtycke. Stoppord spelar således en viss roll i frågan om samtycke för det tyder på vad personen faktiskt vill.

Jag vill även understryka att det har kommit en ny "våldtäktsparagraf" (6 kapitlet 1 § a Brottsbalken) som tar sikte på att gärningspersonen kan dömas för våldtäkt om man varit grovt oaktsam, dvs inte haft avsikt till våldtäkten men borde förstått. Grovt oaktsam föreligger t.ex. om den ena personen misstänker att den andra inte helt frivilligt deltar men väljer ändå att utföra sexuella handlingen. Ju fler tydliga tecken det finns på att personen inte deltar frivilligt desto mer ökar skyldigheten att vidta en åtgärd. Syftet med paragrafen är att samlaget ska vara frivilligt från början till slut, och därför kan man dömas för våldtäkt om det finns syn på att en av personerna inte helt frivilligt är med på det. Återigen blir stoppord ännu viktigare här i och med att visar på att personen inte deltar frivilligt.

Var går gränsen för giltigt samtycke till BDSM?

Samtycke kan utges till viss grad. Man brukar säga att det inte är möjligt att samtycka till våld som skulle rymma kraven för en misshandel (3 kap 5 § brottsbalken) av normalgraden. I fallet som jag nämnt ovan menade tingsrätten att den 16-åriga kvinnan hade orsakats smärta och ömhet som resulterade i ett flertal blåmärken, men skadorna varit lindriga och av övergående natur.

Slutsats

Vad som avser köpet av sexuella tjänster kan det inte sägas att tågbiljetten i det fall du beskriver uppfyller rekvisiten. Även om stoppord inte förekommer kan det ändå ses som oaktsam våldtäkt enligt den nya "våldtäktsparagrafen". Vare sig stoppord används eller inte kan samtycke medges till endast en viss grad av misshandel.

Med vänliga hälsningar,

Moneeb MohsenRådgivare