FrågaFAMILJERÄTTBodelning19/11/2016

Fråga angående äktenskapsskillnad.

Hej! Min man och jag flyttade in i ett hus vi först fick hyra, efter 3 år köpte vi lagfarten på huset men enbart i min mans namn. Vi har nu bott här i 7 år totalt. Om vi skulle separera/skilja oss har jag då någon rätt till halva huset? Vi har även 2 bilar som är färdigbetalda och en husvagn men det är också i min mans nam. Vi har 3 barn tonårsbarn. Vi har alltid haft gemensam ekonomi. Vi var redan gifta innan vi flyttade in i huset. Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej! Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I äktenskapsbalken finns alla regler om hur egendom ska fördelas mellan makar som väljer att gå skilda vägar, du hittar äktenskapsbalken här: https://lagen.nu/1987:230. I 9 kap. 1 § så framgår det att makars egendom ska delas lika mellan dem genom något som kallas bodelning. Vad en bodelning innebär hittar du närmre i 10 kap. i samma lag så står det att båda makars giftorättsgods ska ingå i bodelningen. Vad som räknas som giftorättsgods regleras i 7 kap. samma lag. I kapitlet så framgår det att all egendom som en make äger är att anse som giftorättsgods om det inte skulle visa sig att det skulle vara en enskild egendom. Enskild egendom är om du och din make har skrivit ett äktenskapsförord på att huset, eller bilarna endast skulle tillhöra din make. Det skulle också vara enskild egendom om din make har fått huset och bilarna i gåva eller arv av någon som föreskrivit att egendomen endast ska tillhöra honom och inte dig. Så verkar inte vara fallet med dig och din make, alltså så spelar det ingen roll om både bilar och lagfart står i hans namn, egendomen ska ändå ingå i bodelningen.

Bodelningen går sedan till så att båda makars giftorättsgods läggs samman och delas på två. Du skulle alltså få rätt till halva värdet på både bilarna och huset. Föregående går att utläsa ur 11 kap 3 § Äktenskapsbalken.

Hoppas du har fått svar på din fråga, tveka inte att fråga igen!

Vänliga hälsningar,
Elin Gustavsson

Elin GustavssonRådgivare