FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt29/06/2020

Fotografera personer på allmän plats

Efter en bra stund efter vi avslutat ett möte i bostadsrättsföreningen. Så valde vi kontakta en medlem för att överraska i efterskott. Helt plötsligt i ögonvrån ser jag en medlem står och ta bilder och filmar oss genom ett fönster en våning ovanför där personen bor. Denna person har styrelsen och övriga medlemmar stora problem med. Vi som befann oss där kände oss illa till mods av medlemmens beteende. Vi har inte godkänt detta.

Vad gäller i lagen kring detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det finns ingen lagregel som innebär att man inte får fotografera på allmänna platser och då även de personer som befinner sig där utan att be om tillstånd, till exempel på platser som torg, parker och gator.

Ett undantag till detta är om det skulle finnas ett kommersiellt syfte och att personerna i bilden kan identifieras. I sådant fall krävs samtycke för att bilden ska få publiceras enligt 1 § lag om namn och bild i reklam.

Ett annat undantag är om fotona som tagits är så pass klara att de kan ses som en personuppgift. I sådant fall måste reglerna i GDPR beaktas. GDPR gäller dock inte för privatpersoner.

Sammanfattningsvis är det alltså inte olagligt att fotografera allmänna platser för en privatperson som inte har ett kommersiellt syfte. Om någon följer efter och filmar en person mot dennes vilja skulle detta dock kunna ses som ofredande, 4 kap. 7 § Brottsbalken. Detta förutsatt att gärningen utgör en kännbar fridskränkning, vilket ställer krav på en ganska omfattande förföljelse.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare