Fotografen bakom bilder har i regel upphovsrätt till bilden

Jag hade tänkt starta ett företag där jag säljer bilder på kändisar.

Hur är det med lagar och regler om att sälja bilder som man inte har tagit själv?

Får man sälja bilder på kändisar utan att fråga dem?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är inte främst kändisarna du bör oroa dig över. Möjligtvis kan kändisarna ha klagomål ifall bilderna du säljer visar de i en högst personlig miljö, t.ex. att de står i duschen eller liknande. Men klagomålen får i de fallen riktas mot fotografen och inte mot dig.

Du måste däremot vara medveten om att fotografierna (som en absolut huvudregel) är skyddade av upphovsrätt. Det innebär att personen som tog fotot på kändisen har en ensamrätt att förfoga över bilden. Du behöver därför den personens tillåtelse att sälja bilderna på kändisarna. Om det är många foton på olika kändisar lär det finnas många olika fotografer/upphovsrättsinnehavare som du måste kontakta. Du har endast rätt att sälja bilder som är av tagna av någon som ger sitt samtycke åt att du säljer bilderna.

Dessutom måste personen som har tagit bildernas namn alltid anges i samband med bilden. Om du får samtycke till att sälja en bild måste du fortfarande ange fotografens namn i samband med försäljningen.

Sammanfattningsvis finns det en del du behöver tänka på innan du säljer bilder på kändisar som du inte har tagit själv. Personerna som har tagit bilderna på kändisarna måste först samtycka till din försäljning av bilderna. Trots att du inhämtar fotografens samtycke måste personen namnges i samband med försäljningen.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare