FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder12/09/2013

Förverkande förbjudet på grund av dubbelbestraffning?

Med den nya praxisen angående dubbelbestraffning vid ekonomisk brottslighet där det inte är OK ad döma till fängelse i domstol och samtidigt utdela Skattetillägg genom skatteverket så undrar jag följande: Hur blir det då med de pengar man förvärvat "svart" och gömt undan efter att man har avtjänat sitt straff, kan man använda dessa fritt? har man sonat för dem? Eller finns det andra sätt för staten att förhindra brottslingen att använda de "förvärvade" slantarna efter avtjänat straff?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I den senaste domen om skattetillägg och dubbelbestraffning konstaterade HD att skattetillägg är att se som bestraffning varför skattebrott i ett flertal fall har kommit att prövas och bestraffas vid fler än ett tillfälle. Detta är i svensk rätt förbjudet både på grund av våra förpliktelser genom den Europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och 30 kap 9 § rättegångsbalken där det stadgas att samma sak inte får prövas två gånger. Principen, som kallas ne bis in idem, är alltså inte någon ny praxis utan har gällt sedan gammalt. Att en domstol i en och samma dom dömer ut en påföljd som är en kombination av flera åtgärder är inte otillåtet, det är till och med mycket vanligt. Att egendom förklaras förverkad samtidigt som ett straff utdöms är alltså tillåtet. Har så inte skett i domen kan det inte göras senare utan att resning beviljas i ärendet. I annat fall prövas samma sak två gånger vilket är vad principen ne bis in idem förbjuder. I svensk rätt råder dessutom en princip om att brott inte ska löna sig.

MVH

Lawline RådgivareRådgivare