FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder28/06/2014

Förverkande av villkorlig medgiven frihet vid återfall i brott

När man har suttit låt säga 2 år av 3år (det dömda straffet) i fängelse, så får man vad jag förstår ett års sk. frigångs-år, då man har övervakare. Låt säga att man 3-4år efter frigivningen blir dömd för ett ringa brott av innehav av narkotikaklassat läkemedel. Måste man då sitta av friåret? Som i detta falls skulle vara på 1år?

Vilka är annars det vanligaste straffet? Böter, fotboja el. samhällstjänst?

Lawline svarar

Hej,

Begreppet frigång bör inte förväxlas med villkorlig medgiven frihet. Frigång följer av 11 kap. 1 och 2 §§ fängelselagen (2010:610), vilket innebär i korthet att en intagen person får under vissa tidsperioder vistas utanför anstalten. Villkorlig medgiven frihet följer av 26 kap. 6 § brottsbalken (BrB), vilket innebär att en dömd person har möjlighet att friges villkorligt när två tredjedelar av ett tidsbestämt fängelsestraff har avtjänats.

Jag tolkar din fråga som en fråga angående villkorlig medgiven frihet och har anpassat mitt svar utifrån detta.

Precis som du anger kan en dömd person friges villkorligt efter att två år har avtjänats avseende ett fängelsestraff på tre år i enlighet med 26 kap. 6 BrB. En villkorlig medgiven frigivning från fängelse kan helt eller delvis förverkas, om återfall i brott har inträffat under prövotiden, se 34 kap. 4 § st. 1 BrB. Prövotiden löper på den återstående fängelsestraffet, dock minst ett år, se 26 kap. 10 § BrB

Enligt 34 kap. 4 § st. 3 BrB kan istället för förverkande av villkorlig medgiven frigivning, prövotiden förlängas. Av fjärde stycket från samma lagrum framgår det att en förlängning av prövotiden får endast verkställas före prövotidens utgång och att förverkande av en villkorlig frigivning får endast verkställas inom ett år efter prövotidens utgång. Utifrån de uppgifter som du har angivit i din fråga, har mer än ett år passerat efter prövotidens utgång avseende det första brottet. Detta innebär att det andra brottet vilket avsåg innehav av narkotikaklassad läkemedel av ringa grad, kan inte påverka den tidigare villkorliga medgivna frigivningen i den riktningen att den förverkas eller att prövotiden förlängs.

Med vänlig hälsning,

Sina AminiRådgivare