Förvärvat svenskt medborgarskap på felaktiga grunder

Hej! Jag är en svensk medborgare kille med irakisk bakgrund. Har erhållit medborgarskapet på felaktiga grunder. Vill erkänna detta inför Skatteverket och också vill rätta mina uppgifter. Vad gör man i så fall? Hur stor är chansen att få mina uppgifter rättade? Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej, tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

För att beviljas svenskt medborgarskap genom ansökan krävs att ett antal förutsättningar är uppfyllda. Personen ska ha styrkt sin identitet, fyllt 18 år, förvärvat permanent uppehållstillstånd,  haft hemvist i landet sedan ett visst antal år och ha ett hederligt levnadssätt. Om svenskt medborgarskap beviljas kan detta inte återkallas. Att du har beviljats svenskt medborgarskap på felaktiga grunder kommer inte leda till att ditt medborgarskap återkallas.

Om du vill ändra dina uppgifter måste du vända dig till skatteverket. Det krävs att du bevisar att de uppgifter som du tidigare har lämnat är felaktiga. Om du vänder dig till skatteverket kommer de att hjälpa dig med hur du ska gå tillväga.

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare