Förväntad straff vid stöld och ringa narkotikabrott?

Vilka påföljder kan jag tänkas få efter att torskat på stöld och ringa narkotikabrott? Ej dömd för något tidigare.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar frågan som att du endast undrar om påföljder vid ringa narkotikabrott och stöld. Först kommer jag att förklara det eventuella straffet vid ringa narkotikabrott och sedan vad gäller stöld.

Då det brott du är misstänkt för är Narkotikabrott så är Narkotikastrafflagen tillämplig.

Bedömning av straffsättning för ringa narkotikabrott

Vid bedömningen av detta ser man till om brottet med beaktande av samtliga omständigheter framstår som lindrigt, arten och mängden narkotika har därvid särskild betydelse.

Det ringa brottet reserveras huvudsakligen för just gärningar som endast innefattat eget bruk eller innehav av narkotika för eget bruk. I praxis anses, när det gäller mängden narkotika, gränsen mellan ringa brott och brott av normalgraden vid innehav av cannabis gå vid knappt 50 gram.

Straffskalan för ringa narkotikabrott är böter eller fängelse i högst sex månader.

Vid bestämmande av brottets straffvärde tas hänsyn till bland annat försvårande och förmildrande omständigheter. Det är vid denna bedömning som gärningsmannens ålder kan inverka, men endast på så vis att ungdom kan leda till en mindre sträng och ingripande påföljd. Hänsyn tas även till andra omständigheter såsom exempelvis att det är fråga om återfall i narkotikabrott.

Det normala straffet för ett ringa narkotikabrott är böter. Typexempel på ett ringa narkotikabrott är eget bruk (det vill säga en lindrigare hantering som normalt skadar endast brukaren själv). Eget bruk leder alltid till lägsta bötesstraff (30 dagsböter), oavsett vilken slags narkotika det gäller.

Det går inte heller att ge ett tydligt svar på vad du kommer att få för straff eftersom att det finns andra påföljder som kan bli aktuella istället för fängelse eller böter. Sådana påföljder kan vara till exempel skyddstillsyn etc.

Straff vid stöld

Straffskalan för stöld är fängelse från 14 dagar upp till två år, se 8:1 brottsbalken. När man ska avgöra hur hårt straff som ska utdömas gör man en så kallad straffmätning. Vid en straffmätning tar man hänsyn till flera faktorer vid det enskilda fallet, till exempel hur allvarligt brottet är, om gärningspersonen har begått något brott tidigare, gärningspersonens avsikter och om det har förekommit andra förmildrande eller försvårande omständigheter. Vad dessa omständigheter kan vara hittar du i 29:2 samt 29:3 brottsbalken.

Det behöver inte heller nödvändigtvis vara ett fängelsestraff som döms ut vid stöld. Vid mindre allvarliga brott, såsom en mindre stöld, finns en presumtion om att inte döma till fängelse utan byta ut det mot andra påföljder istället t ex. villkorlig dom och böter. Den här presumtionen kan dock brytas. exempelvis om du tidigare gjort dig skyldig till brott.

Även här blir det svårt för mig att bedöma vilket straff du skulle kunna få då jag inte har tillräckligt med information.

Däremot är det till din fördel att du inte är dömd sedan tidigare och kommer att beaktas vid straffbedömningen.

Hoppas du fick någon form av vägledning med hjälp av svaret! Tack för att du vände dig till oss och lycka till!

Vänligen,

Robin BadiliRådgivare