Förvaltningsprocess

Har överklagat ett beslut hos en kommunal nämnd (Södertälje). Överklagan har skickats vidare till tingsrätten. Vad händer nu? Om jag vidhåller min ståndpunkt kommer det att medföra stora kostnader? Om jag förlorar ----? Formellt - skrivelsen från kommunen till rätten har undertecknads av en tjänsteman och inte av nämndens ordf. och sannolikt inte föredragits för hela nämnden. Har detta betydelse?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

Utgångspunkten gällande förvaltningsrättsliga mål är att det inte skall kosta att processa och föra talan mot myndigheter, se exempelvis 9 § i förvaltningsprocesslagen (FPL). Paragrafen påtalar att förfarandet är skriftligt- om inte något undantag råder- och syftar främst till att främja ett snabbt, enkelt och billigt förfarande för bägge parterna. Vidare föreligger det en skyldighet för rätten att utreda att mål så pass som dess beskaffenhet kräver enligt 8 § FPL, också för att främja processen.

Det som därför händer nu med din överklagan beror på vad för typ av beslut och ärende det rör sig om och övriga omständigheter i målet. Om ärendet är av enklare form torde rätten kunna avgöra fallet snabbt utan större komplikationer, om inte (dvs det torde röra som om tvistiga omständigheter och oklarheter) kan rätten behöva hålla muntlig förhandling och kalla parter och vittnen för att uppfylla sin utredningssplikt (ovannämnda 8 § FPL). Om du förlorar, har du möjlighet att överklaga igen till högre domstol, 33 § FPL,  såvida fallet beviljas prövningstillstånd i det fall det skulle krävas, 34  a § FPL.

Om tjänstemannen har fullmakt att företräda nämnden och agerar som ombud åt nämnden står skrivelsen i regel med gällande rätt- viktigt att komma ihåg är att detta endast är av formell karaktär och inte torde påverka utgången av målet. Rätten kan förelägga tjänstemannen att styrka sin behörighet för skrivelsen, enligt 49 § FPL, om denne  underlåtit att göra det.

Lawline RådgivareRådgivare