Förvaltningslagen om handläggningen försenas

Hej,

Min man sökte uppehållstillstånd till Sverige den 5 juli 2018. Han är just nu i sitt hemland (Colombia) och jag uppfyller försörjningskravet som krävs enligt riktlinjerna på migrationsverkets hemsida. De har sedan ansökningen kontaktat mig för ungefär en månad sedan och begärt mer information i form av fler lönespecifikationer, planritning över min bostad och frågat om vi planerar att bo där själva. Jag har bifogat samtliga dokument de begärt.

Den 1 juli 2018 gick ju den nya förvaltningslagen i kraft som säger att om man inte fått ett beslut inom 6 månader så kan man begära att få ett inom 4 veckor. Om vi nu inte fått ett beslut efter 6 månader, är det lönt att begära eller riskerar man istället att få ett avslag för att man sätter press på migrationsverket. De kanske motiverar ett avslag med att de inte haft tillräckligt med tid på sig att fatta ett beslut?

Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Precis som du själv har uppmärksammat så kan förvaltningslagen (förkortad FL) bli tillämplig i din situation. Den kan du hitta här.

Som jag har uppfattat dig så syftar du på regeln i FL 12 §. Jag tänkte att jag kort beskriver regeln innan jag ger dig min åsikt kring din fråga. Regeln innebär att om Migrationsverket inte inom sex månader avgjort ett ärende så kan du ansöka om att de ska avgöra ärendet. Migrationsverket ska i ett sådant fall ta ställning din begäran om att avgöra ärendet inom fyra veckor. De kan antingen välja att avgöra ditt ärende eller avslå din begäran om att avgöra ärendet. I den sistnämnda situationen så avslår inte alltså Migrationsverket inte ditt ärendet utan endast ditt önskemål om att ärendet ska avgöras. Du kan överklaga en sådan bestämmelse.

Många har ansett att regeln i FL 12 § inte är helt lyckad eftersom det redan finns krav på snabb handläggning i förvaltningslagen 9 §. En begäran enligt FL 12 § är inte särskilt effektiv då den kan avslås av myndigheten och enda sättet att driva igenom den då blir genom en domstolsprocess, något som kan vara långvarigt. FL 12 § blir då bara ett slags "extra steg" för att försöka få myndigheten att avgöra ärendet.

För att nu besvara din fråga så anser jag att du kan ansöka enligt FL 12 § om att Migrationsverket ska avgöra ärendet men du får vara beredd på att de kanske avslår din begäran. Däremot behöver du inte oroa dig för att en sådan begäran skulle sätta någon slags press på Migrationsverket. Förvaltningslagen ställer krav på att att Migrationsverket så utreda ett ärende på ett bra sätt och om man skulle ta avslå ett beslut med motiveringen att man inte haft tillräckligt tid att fatta beslutet så har Migrationsverket agerat felaktigt och knappast rättssäkert. (FL 5 & 9 §§)

Jag ber om ursäkt för att det nu blev ett lite långt inlägg men hoppas att detta besvarade din fråga. Återkom gärna om något var oklart

Vänliga hälsningar

Jean NaboRådgivare