FrågaFAMILJERÄTTGod man10/12/2017

Förvaltning av pengar när en person insjuknar av allvarlig sjukdom.

Min mor är gift med en man som tyvärr fått flytta till ett hem för hon kunde inte ta hand om honom hemma. Han har barn innan och jag är inte hans dotter, så vi är särkullbarn. Han är den som har pengarna för dom har under alla år valt att hon ska vara hemma och inte arbeta. Han har alzheimer och väldigt glömsk. Hon bor kvar i deras gemensamma lägenhet. Jag har tagit hand om deras räkningar många år och hjälpt dom med det mesta. Nu vill hans dotter ta hans bankkort och bankdosa och betala hans räkningar hon menar att mor får betala sina egna. Han har ca 600 000 på ett bankkonto och en hög pension, han har alltid betalat alla räkningar och hon har stått för maten. Så nu klarar hon inte sig för hon har bara ut 6000 kr i månaden i pension. Har hon rätt att ta hans kreditkort och bankdosa från min mor. Vilken rätt har hon att nyttja pengarna han har där? Jag skrev till er innan om försörjningsskyldighet så hon ska sätta över 3000 kr till min mor i månaden men svårt för min mor att klara sig för hyran ligger på 4600 kr och sen telefon och tv och övriga räkningar man har plus maten. Min mor är orolig att lämna kreditkort och bankdosa till henne. Har hon skyldighet att göra det eller ska jag hjälpa mor att betala bådas räkningar som vanligt?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hejsan! Tack för du vänder dig till oss på Lawline, jag ska försöka hjälpa dig på bästa sätt jag kan.

Din mor och hennes make är gifta. Det betyder att de har gemensam ekonomi och ska sörja för varandra, hon kan alltså använda hans medel för att betala alla fasta avgifter de har i lägenheten och andra behövliga utgifter (mat, bredband osv), dessa regler finns i äktenskapsbalk, 6kap 1-4§§.

När det gäller hans dotter, så får hon inte deras gemensamma pengar. För att hon ska kunna få förvalta hennes faders pengar så behöver hon en uttrycklig fullmakt från överförmyndaren, som oftast är kommunen. När en person har alzheimers så är det nödvändigt att utse en god man eller en förvaltare till personen.
Dessa personer ansöker och utses av överförmyndaren. Du kan läsa om de relevanta reglerna i föräldrabalk, 11kap 7-15§§. Oftast så kommer fru eller man först i listan på för att bli förvaltare (om de ansöker).

Eftersom jag inte vet vilken kommun ni bor i så länkar jag till en sida från Stockholms kommun, där de förklarar hur det går till. Man ska fylla i en blankett och skicka till tingsrätten i orten man bor i.

Länk.

Det första jag skulle gjort är att se till att hans dotter förstår att hon inte kan göra på detta sätt, se till att din mamma får sin försörjningen säkrad, och se även till att din moders make make får henne som förvaltare.

Jag hoppas jag har kunnat hjälpa dig, ha en trevlig vecka!

Med vänliga hälsningar.

Binh TranRådgivare