FrågaFAMILJERÄTTGod man27/03/2014

Förvaltning av omyndiges arv

Som farmor och farfar till 2 barnbarn, 5 och 7 år, där deras föräldrar separerat, och troligen kommer att skiljas, vill vi säkerställa vem som förvaltar arvet när vi inte finns längre. Om något skulle hända pappan, måste vi i testamentet ha namngivit den vi vill ska sörja för de små? Alltså inte mamman eller någon från den sidan.

Lawline svarar

Hej! Kul att du vänder ni vänder er till lawline för era frågor!

12 kap. 1 § andra stycket FB stadgar att någon annan än barnets förmyndare kan förvalta tillgångar som barnet ärver i enlighet med testamente, om testamentet stadgar att egendomen ska stå under förvaltning av någon annan än förmyndaren, att förmyndaren inte har bestämmanderätt rörande egendomen och om testamentet har angivit vem som ska sköta förvaltningen.

Ni kan i enlighet med detta i testamente föreskriva att barnens arv ska förvaltas av deras far, och om han inte finns någon annan som ni uttrycker i testamentet. Vidare bör det skrivas att barnens förmyndare (alltså efterlevande mor) inte har bestämmanderätt rörande egendomen som tillfaller barnen.

Ni kan också, i enlighet med 13 kap 2 § andra stycket FB, föreskriva att arvet ska stå under överförmyndarens kontroll (sk. särskild överförmyndarkontroll) i ert testamente.

Kort innebär detta att förmyndaren får begränsningar av vad denne får göra med barnens tillgångar. För de flesta dispositioner krävs överförmyndarens samtycke; förmyndaren (efterlevande modern) får inte använda bankmedel utan samtycke från överförmyndaren och inte heller förvärva fastigheter eller ge bort barnets tillgångar utan medgivande av överförmyndaren.

Hoppas mitt svar var till någon hjälp.

Föräldrabalken hittar du här (http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Foraldrabalk-1949381_sfs-1949-381/)

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare