FrågaFAMILJERÄTTGod man31/05/2018

Förvaltning av barns pengar vid försäkringsutbetalning

Hej,

Jag är farmor till ett barn på 4 år som fick en hjärnskada vid födseln, sjukhuset i Göteborg har tagit på sig skulden. Barnet är i behov av utrustning och man pratar på försäkringsbolaget om ev. ersättning. Man säger att pengar kommer att betalas ut, men att barnet måste ha förmyndare om man ska kunna använda pengar till flickans behov, trots att hon har två föräldrar. Kan detta stämma?

Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förmyndare och förvaltning

Personer under 18 år ska ha minst en förmyndare och normalt sett är det barnets föräldrar eller vårdnadshavare som är barnets förmyndare. Den eller de som är barnets förmyndare är den/de som förvaltar över, och alltså styr över, barnets egendom. Detta styrs av Föräldrabalken (FB).

Olika typer av förvaltning

Det finns olika typer av förvaltning, dels så kallad fri förvaltning, dels så kallad kontrollerad förvaltning.

Fri förvaltning är huvudregeln och innebär att föräldrar som är förmyndare bestämmer hur barnets tillgångar ska användas eller placeras, och regleras i 13 kap. 1§ FB. Föräldrarna ska använda barnets tillgångar på det sätt som är bäst för barnet, och är inte reglerat av så kallad överförmyndarkontroll som jag kommer förklara mer om längre ned. Att föräldrarna ska använda barnets tillgångar på det sätt som är bäst för barnet innebär att de t.ex. inte får låna pengar från barnet för eget behov och att de kan bli skadeståndsskyldiga om de allvarligt misskött förvaltningen.

Kontrollerad förvaltning innebär begränsad rätt för föräldrarna som är förmyndare genom att överförmyndarnämnden kontrollerar barnets tillgångar. Kontrollerad förvaltning används i flera olika fall, exempelvis när ett barn ska få en försäkringsutbetalning som är högre än ett prisbasbelopp (prisbasbeloppet för år 2018 är 45 500 kr, se information från SCB här).

Det som sker då är att pengarna som betalas ut ska av utbetalaren (i ert fall försäkringsbolaget) ska sättas in på ett så kallat överförmyndarspärrat konto på banken. När pengarna ska användas eller omplaceras får föräldrarna ansöka om uttag hos överförmyndarförvaltningen. Denna spärr på kontot gäller tills barnet fyller 18 år och kan inte hävas av överförmyndarnämnden. När barnet fyllt 18 år hävs spärren och barnet får automatiskt ensam tillgång till pengarna.

Sammanfattningsvis

Det jag skulle råda er till är att barnets föräldrar kontaktar överförmyndarförvaltningen/överförmyndarnämnden för den kommun de bor i, och även kontaktar sin bank för hjälp med att öppna konto som ska överförmyndarspärras.

Vänliga hälsningar,

Lovisa LundqvistRådgivare