FrågaFAMILJERÄTTGod man19/04/2018

Förvaltares skyldighet att redovisa

Har en förvaltare skyldighet att redovisa det ekonomiska till den han är förvaltare till och sedan även till överförmyndare? I så fall hur ofta till den sistnämnda?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om förvaltarskap finns i föräldrabalken. En förvaltares uppgift är att bevaka rätten för de personer som hen företräder, förvalta deras tillgångar och sörja för deras person. I vilken mån förvaltaren är skyldig att göra detta framgår av förvaltarens förvaltarförordnande. Förvaltaren är dock alltid skyldig att handla på det sätt som är bäst för den enskilda, dvs. den som förvaltaren företräder, samt att "föra räkenskaper" över sin förvaltning. Du hittar bestämmelserna som reglerar detta i föräldrabalken 12 kap. 2-6 §.

En förvaltare är skyldig att redovisa en årsräkning till överförmyndaren en gång per år. Den ska lämnas in innan den 1:a mars varje år (se föräldrabalken 14 kap, 15 §). I de efterföljande paragraferna hittar du detaljerade bestämmelser om vad som ska ingå i årsräkningen och hur det ska redovisas. Överförmyndaren kan dock när som helst begära upplysningar om förvaltarens verksamhet (se föräldrabalken 12 kap. 9 §).

Det finns däremot inte någon uttrycklig skyldighet för förvaltaren att redovisa sin verksamhet direkt för den som förvaltaren företräder, men förvaltaren får naturligtvis göra detta. Dessutom har den som har förvaltare, samt dennas make eller sambo och närmaste släktingar, rätt att ta del av alla handlingar (inklusive årsräkningen) som förvaltaren skickar in till överförmyndaren (se föräldrabalken 16 kap. 7 §).

Hoppas att detta hjälpte dig och att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare