FrågaFAMILJERÄTTGod man02/08/2018

Förvaltare som missköter sitt uppdrag.

Hej! Vad har man för rättigheter när ens god man gör att räkningar går till inkasso?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En förvaltare förordnas åt en person som behöver hjälp inom vissa områden ex. skötseln av sin ekonom för att hjälpa huvudmannen (dig) med det som behövs, 11 kap. 7 § Föräldrabalken (FB).Det området som uppdraget innefattar kommer gode mannen ha ensam rådighet över vilket innebär att du inte har någon rätt att fatta beslut på området och inte heller behöver frågas innan beslut fattas. Ibland kan du dock få fatta beslut inom området med samtycke av din förvaltare 11 kap. 8-10 §§ FB.

Om det nu är så att dina räkningar av vanvård från den gode mannens sida har hamnat hos inkasso ses detta som en misskötsel av uppdraget. En god man som missköter sitt uppdrag och/eller inte längre kan anses lämplig att fortsätta sitt uppdrag kan entledigas, (11 kap. 20 § FB). Ett sådant beslut fattas av en överförmyndare som ska finnas i varje kommun. Du eller närstående till dig kan alltså till överförmyndaren ansöka om att din gode man ska bli av med sitt uppdrag på grund av misskötsel.

Gode män har en skyldighet att förvalta den enskildes tillgångar, göra detta omsorgsfullt och se till att endast de pengar som behövs spenderas och resterande ska sparas för en trygg ekonomi med skälig avkastning. 12 kap. 2-4 §§ FB. Att en god man, om det funnits tillräckligt med tillgångar för att betala räkningarna, ändå låtit dem gå till inkasso kan hen anses ha brutit mot dessa skyldigheter.

Om det uppstår skada (innefattar ekonomisk sådan) på grund av en god mans vårdslöshet eller uppsåtligt skadligt handlande kan denne bli skyldig dig skadestånd. En skadeståndstalan väcks hos domstol, 12 kap. 14 § FB.

Kort: Du kan se till att din förvaltare entledigas, byta förvaltare och om en skada uppstått genom hens handlande även ha möjlighet till skadestånd.

Bästa hälsningar,

Sandra IbrahimRådgivare