FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott26/03/2018

Förutsättningar för mened

Hej. Jag har suttit i en tingsrättsförhandling där jag hört en utredare ljuga om vad dom utrett och även ljuga om hur en teknisk funktion måste göras. Dessa lögner verkar haft betydelse i vilket domslut dom kom fram till så min fråga är hur allvarligt måste en "lögn"/"egen uppfattning" vara för att man kan kalla det mened?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

I brottsbalken (BrB) 15 kap 1§ hittar du bestämmelsen som reglerar brottet mened.

Den som avlagt vittnesed inför domstol och sedan i sitt vittnesmål ljuger eller förtiger sanningen på ett sådant sätt att målets utgång påverkas kan dömas för mened. Det är svårt att rent generellt avgöra hur allvarlig en "lögn/egen uppfattning" måste vara för att en person ska ha gjort sig skyldig till mened då en bedömning måste göras i varje enskilt fall. Vad som dock kan konstateras är att personen i fråga måste ha haft uppsåt till gärningen, dvs. ha varit medveten om att den ljugit under laga ed, BrB 1 kap 2§ 1st.

För att avgöra om utredaren har gjort sig skyldig till mened behöver en alltså göra en bedömning om utredaren har ljugit under laga ed och om utredaren har varit medveten om att den ljugit.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Elin ForsbergRådgivare