Förtida arv och laglott

Kan min pappa ge bort sitt hus till min bror utan att jag får något när pappa dör?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag har delat upp svaret i flera delar för att göra det mer lättillgängligt.

Vad har ett barn rätt att ärva av sin förälder?

När en förälder avlider så har barnet rätt att ärva, 2 kap. 1 § Ärvdabalken (ÄB) Denna paragraf stadgar även att bröstarvingen ska få hela arvet. Huvudregeln är alltså att barnet ska ärva allt från föräldern. Vad du skulle fått enligt denna regel kallas arvslott. Eftersom ni är två syskon kommer det påverka hur stor arvslotten (och laglotten) blir. Om det finns två barn blir arvslotten 50% enligt 2 kap. 1 § 2 st ÄB.

Anledningen till att jag skrev stycket ovan är för att du som barn har en oinskränkt rätt att ärva något som kallas laglott. Laglotten utgör hälften av arvslotten och eftersom ni är två barn så betyder det att arvslotten är 50 % och laglotten 25 % för respektive barn av det arv din pappa lämnar efter sig den dagen han dör.

Är det förskott på förtida arv?

Men, som frågan antyder så är din pappa fortfarande i livet. Frågan är då om överlåtelsen till din bror kan ses som ett förskott på förtida arv enligt 6 kap. 1 § ÄB. För att så ska vara fallet krävs att det är en gåva. En gåva är en benefik rättshandling som sker frivilligt och det ska inte finnas någon motprestation. Att ge bort ett hus gratis till sin son är en gåva.

Huvudregeln är att gåvor som arvlåtaren ger till sin bröstarvinge under sin livstid ska ses som ett förskott på arv, om inte annat har föreskrivits eller med hänsyn till omständigheterna måste antas ha varit avsett. Syftet med 6 kap. 1 § ÄB är att skapa rättvisa mellan bröstarvingar (dig och din bror), men regeln är inte tvingande så om din pappa skrivit i gåvobrevet att det inte är ett förskott på förtida arv så ska det inte heller ses som det. Jag rekommenderar dig att läsa gåvobrevet eller på annat sätt utreda om det är tänkt att vara ett förskott på arvet.

Sammanfattningsvis kan din pappa ge bort huset till din bror och det kan ses som ett förskott på arvet vilket kommer påverka hur ni ska dela upp arvet den dagen er pappa avlider, eftersom din bror då kanske redan fått en del av sitt arv. Däremot behöver du inte vara orolig för att inte få någonting efter din pappa, eftersom du alltid har rätt att kräva din laglott när pappan gått bort.

Med vänliga hälsningar,

Emmy PetterssonRådgivare