Förtal på internet

Känner att jag blivit uthängd på nätet då jag blivit anklagad för att kopiera saker "rakt av" vilket inte är fallet. Det jag blivit anklagad för att kopiera är inte på något sätt mönster eller designskyddat. Genom att läsa inlägget har ett antal personer förstått vem det gäller fastän namn inte nämns. Då jag bor i ett litet samhälla dit jag är inflyttad och ingen vet vad jag gjort tidigare känns inte detta rättvist. Ingen av personerna som uttalar sig om mig har sett det jag gjort. Vad kan jag göra för att bli rättvist behandlad ?

Lawline svarar

Hej,

Det du beskriver kan rymmas under begreppet förtal enligt 5 kapitlet 1 § Brottsbalken, https://lagen.nu/1962:700#K5P1S1 .

Kriterierna som föreskrivs för förtal är att "Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter."

Förtal ryms däremot inte under den allmänna åtalsplikten för åklagare, så du får driva processen själv om det blir aktuellt med att anmäla den här personen för förtal. Du kan även kontakta en verksam jurist för att få råd om du det är värt att driva ärendet vidare i domstol, då du för juristen kan visa upp vad som skrivits.

Vänliga hälsningar

Anonym AnonymRådgivare