Förtal och snatteri/stöld

Hej! Jag jobbar med hemstädning och idag blev jag anklagad för att ha stulit tre armband av en kund, hon har inte frågat sina barnbarn om de har tagit något, utan hon bara antog att det var jag eftersom jag haft det tufft med ekonomin, så hon ska anmäla det till sitt försäkringsbolag, jag själv, och mitt arbete vet att jag aldrig skulle göra något sådant så de står bakom mig. Jag har erbjudit mig att min chef får kolla igenom hela min lägenhet och även kolla pantbanker om de fått in något från mig. I vilket fall så blev jag väldigt upprörd och besviken på kunden. Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om det inte finns några bevis för att du har stulit dessa tre armband som kunden påstår att du har gjort, borde du inte kunna bli åtalad och inte heller kunna bli dömd för det. Det är upp till polisen och åklagaren att kunna bevisa att du är skyldig, och inte tvärtom.

Det finns dock 2 saker du kan göra för att gå vidare med detta om du anser dig själv vara oskyldig:

1. Det framgår inte av din fråga om kunden som anklagat dig för att ha stulit armbanden, har anmält dig till polisen för detta. Om personen ifråga har gjort det och du anser dig själv inte vara skyldig till detta, kan du anmäla kunden för falsk angivelse, se Brottsbalken (BrB) 15:6.

2. Även om personen ifråga inte anmält dig till polisen så kan kunden ha gjort sig skyldig till förtal genom att anklaga dig för stöld/snatteri (beroende på värdet av armbanden), se BrB 5:1. Definitionen av förtal är följande: Det är när en person utpekar någon som brottslig eller klandervärd i sitt levnadsätt eller annars lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning.

Om du anser att du har blivit oskyldigt anklagad för något du inte har gjort och ni inte kan lösa det på egen hand, kan du vända dig till polisen och göra en polisanmälan.

Hoppas du fick svar på din fråga. Lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare