Förtal eller förolämpning

Ofta när jag är ute och går med min hund så kommer det fram barn som vill leka med henne. Barnen tycker att det är roligt och så även min hund. Där jag ofta brukar gå har nu blivit ett bostadsrättsområde med stängsel, därför går jag på andra sidan stängslet numera. Dock så händer det ibland att barnen kommer och vill leka med hunden och jag har väldigt svårt för att säga nej. Ett av barnen fick hålla i kopplet och hon och hunden sprang in på bostads området, där det också fanns andra barn som började busa med hunden. Varpå jag naturligtvis också gick in för att kunna övervaka dom. Då kommer det en man som bor i något av husen och i stort sett anklagar mig för att vara pedofil. Inte ordagrant men det var inte svårt att förstå undertexten. B.l.a undrade han om jag hade några intentioner med att vara där. Jag känner mig så kränkt av det han sa så att jag grät efteråt. Min fråga. Är det lagligt att göra som han gjorde?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Förtal:
Ett eventuellt brott som du blivit utsatt för är förtal, se Brottsbalken 5 kap 1 §. För att gärningsbeskrivningen ska vara uppfylld krävs att nedsättande uppgifter har lämnats och att minst en annan person än du har uppfattat detta, i detta fall har troligen något av barnen hört dessa ”beskyllningar”. Enligt din beskrivning av händelsen framstår det som att du är säker på att uppgifterna har lämnats för att peka ut dig som klandervärdig eller till och med kriminell (se Brottsbalken 6 kap och däri eventuella paragrafer vilka berör barns sexuella integritet), i sådana fall är uppgifterna av sådan beskaffenhet vilket föranleder straffansvar. Det krävs ingen bevisning för att uppgifterna har medfört andras missaktning. Det väsentliga är att uppgifterna är av sådan karaktär att detta kan förekomma.

Förolämpning:
Ett annat brott vilket du möjligen blivit utsatt för är förolämpning, se Brottsbalken 5 kap 3 §. Förolämpning blir endast aktuellt om förtal inte föreligger. Skillnaden mellan brotten är att vid förolämpning har beskyllningen lämnats mellan fyra ögon. Om varken barnen eller andra personer hört dessa beskyllningar kan förolämpning istället aktualiseras.

Både vid förtal och vid förolämpning kan uppgifterna som lämnats varit förtäckta, det vill säga att de inte yttrats uttryckligen.

Behöver du i framtiden hjälp med juridiken är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Lawline RådgivareRådgivare