Förtal av företag?

Hej

Jag har en fråga jag ang. en situation en familjemedlem behöver hjälp med.

En familjemedlem till mig har skrivit en recension på Facebook angående ett obemannat solarium.

Hon skriver att det är ett bra ställe men som tyvärr har problem med att ungdomar kommer in flera stycken i ett rum där man solar.

Flera gånger har det hänt att min familjemedlem går in i rummet efter dem och hittar rester av cannabis och 'ven att rummet luktar det.

Hon har meddelat det till dem, dock genom en liten dosa solariumet har, men ingen förändring har skett.

Det hon skriver i recensionen är bland annat att det ofta kommer in flera st och att det luktar som det gör och att det finns smulor.

Hon skriver även att den senaste gången hon var där så var det även en som jobbade där som hälsade hej och hej då till det gänget som var

i ett rum tillsammans. Hon skriver att det visar vad det är för verksamhet och att det är sund att det sker då solariumet annars är bra.

Till svar kontaktar denna solarium henne per mail och säger att hon kommer att anmälas för förtal för att deras städare känner sig

kränkta och utpekade av den kommentaren på FB.

Kan hon bli anmäld för förtal pga detta, då detta var riktad mot själva solariumet

som det handlade om? Och kan hon isåfall dömmas pga den kommentaren på facebook?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Förtal regleras i 5 kap. brottsbalken (här benämnd BrB). I 5:1 BrB anges att det är fysiska personer som bestämmelsen tar sikte på. Det betyder att företag eller organisationer (juridiska personer) i sig inte kan utsättas för förtal i lagens mening. Enligt Högsta Domstolens (HD) dom NJA II 1962 s. 149 kan dock uppgifter som riktar sig till ett företag ibland utgöra brottet förtal. Det som var avgörande i domen var ifall det var organisationen i sig som pekades ut eller om spridandet av uppgifterna gjorde att en fysisk person, t.ex. att ägaren av ett företag, pekades ut som brottslig eller klandervärd. Om det rör sig om uppgifter där en viss (fysisk) person inte pekas ut, utan uppgifterna istället tar sikte på organisationen som helhet, blir det svårare att påstå att det skulle röra sig om förtal.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Caroline Hallén LindqvistRådgivare