Förtal att utpeka någon som brottslig

Jag har en fråga angående brottet förtal. Vi säger att person A skulle begå ett brott offentligt, till exempel skriva på sina sociala medier "Jag svär på allt att jag ska döda X", då gör person A sig skyldig till olaga hot. Om person B i sin tur skulle kommentera detta uttalandet på sina sociala medier och skriva "person A har sagt detta och det är ju olaga hot, kolla här" och sedan lagt upp bilder på person A's uttalanden. Gör person B sig skyldig till brottet förtal då om inte person A har hunnit bli dömd för olaga hot än? Tänker att det vore märkligt att det skulle vara förtal att säga vad en person har lagt ut och vad hen har gjort sig skyldig till ett brott om dennes uttalanden är offentliga och att brottet i sig stämmer.

Ber om ursäkt för en lite krånglig fråga men hoppas att ni förstår den så gott ni kan!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du undrar vad som krävs för att göra sig skyldig till förtal

Din fråga regleras i brottsbalken (BrB)

Det kan vara förtal att peka ut en annan person såsom brottslig

Den som utpekar någon som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal (5 kap. 1 § BrB). Enkelt uttryckt innebär detta att det kan vara förtal att uttala något om en annan person som får denne att nedvärderas i omgivningens ögon. Uttalandet kan ha gjorts i verkligheten eller på nätet. Att utpeka en annan person som brottslig är ett vanligt förtalsbrott.

En person kan bli dömd för förtal även om uttalandet är sant. Förtal kan vara aktuellt så länge uttalandets innehåll kan medföra att personen som uttalandet handlar om uppfattas på ett negativt sätt.

Vad innebär detta för dig

Det kan räknas som förtal att på nätet utpeka en annan person som brottslig, oavsett om uttalandet stämmer eller inte. Avgörande är om uttalandet negativt påverkar omgivningens uppfattning om personen som uttalandet handlar om. Jag kan tyvärr inte ge något säkert svar på om du kommer att dömas för exempelvis förtal. Det är bara en domstol som kan besluta om sådant.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Du är varmt välkommen att inkomma med fler frågor till Lawline om du har ytterligare funderingar.

Med vänliga hälsningar,

Anna MandersRådgivare