FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder28/05/2020

Försvinner uppgift i belastningsregistret vid början av året eller på exakta datumet för domen?

Hej.

Om jag blev blev villkorligt frigiven 2012-11-05 efter ett fängelsestraff som gav 1 år. Kommer den punkten i belastningsregistret försvinna exakt tio år efter min frigivning alltså 2022-11-05 ? Eller försvinner den 1 januari 2022?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om gallring, som det heter när en uppgift tas bort ur belastningsregistret, finns i lag om belastningsregister.

Hur fungerar gallring?

Domar om fängelsestraff gallras precis som du säger efter tio år, men dagen som räknas är när domen kom och inte när du blev frigiven (17 § lag om belastningsregister). Om du blev villkorligt frigiven efter 8 månader som man brukar bli vid ett 1-årigt fängelsestraff bör du ha blivit dömd i mars 2012, vilket innebär att uppgiften kommer att försvinna från belastningsregistret motsvarande dag 2022.

När försvinner uppgiften?

För att besvara din fråga så försvinner uppgiften alltså på den exakta dagen för domen, och inte i början av året eller månaden. Om du blev dömd 5 mars 2012 är det 5 mars 2022 som gäller.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Erika RedeliusRådgivare